بلوك 1

 

بلوك 2

 

بلوك 3

 

بلوك 4

 

بلوك 5

 

أخبار مصرية - الرئيس السيسي ردًا على سؤال حول الطاقة: "أنا مش هشتري من بره"

 

 

أخبار مصرية - الرئيس السيسي ردًا على سؤال حول الطاقة: "أنا مش هشتري من بره"
أخبار مصرية - الرئيس السيسي ردًا على سؤال حول الطاقة: "أنا مش هشتري من بره"

خبر - أخبار مصرية - الرئيس السيسي ردًا على سؤال حول الطاقة: "أنا مش هشتري من بره"
تم بواسطة - شبكة مبينات الأخبارية
بتاريخ - الخميس 18 يناير 2018 07:23 مساءً

شبكة مبينات الأخبارية - قال الرئيس السيسي خلال كلمته في الجلسة الأولي لمؤتمر "حكاية وطن" في اليوم الثاني لفعالياته، "أرجع تاني أقول لو أحنا النهاردة ...بنتكلم علي أن ليه أحنا بقينا علينا أعباء ضخمة ...تصوروا ..أن أحنا بعد ما كنا إلى حد ما في شكل من أشكال الاكتفاء الذاتي للطاقة الخاصة بالغاز والبترول قبل 2010 ...مجرد ما توقفنا ..وتوقفت ...عجلة أن أحنا نعمل اتفاقيات زي ما قالوا كده 62 اتفاقية 9ر13 مليار دولار اتعملوا علشان ....لأن النهاردة انت بتعمل الاتفاقية دية ...وتبدأ الشغل ..ثم أذا كان في يعني اكتشافات والاكتشافات ديه بتتحول باستثمارات إلي انتاج ...والانتاج ده نأخذ نصبنا فيه والشركاء الشغلين معنا يأخذوا نصبهم وتمشي ".

وأضاف " كل ما أحنا ننتج اكتر كل ما الأعباء الضاغطة علينا على اقتصادنا بتقل ..ليه لان أنا مش هشتري من بره ...بتصور أن أحنا كان في يوم من الأيام 2013 / 2014 ويمكن 2015 كمان... كنا تقريبا... تقريبا .. وأرجو أن يكون الرقم ده يكون يعني ميتنسيش عندنا احنا ...بنتكلم في 1300 مليون دولار في الشهر .....يعني رقم كبير يعني ...اكثر من 15 مليار دولار ..احنا محتاجين ان احنا نوفرهم بالعملة الحرة ...وده ضاغط علي الاحتياطي الموجود عندنا ...لان دخلنا كمان ..أنا معلش هأخذكم .....انا بحاول افهم نفسي وفهمكم كمصرييين بسطاء ..القضية فين ...القضية فين...بقول تاني أنا علشان احافظ علي الاحتياطي المفروض أن انا مستهلكش في شراء خدمات ومواد ومستلزمات وسلع من الخارج ..ما أمكن ...وخليها بس تبقي تنتج في مصر أن كان في فرصة أن نتنج في مصر.

واردف القول "...وبالتالي أحنا اضطرينا نشتري علشان نلبي مطالب السوق ...وافتكر وأنا موجود في 2011 و2012 أبدا الضغط علي البترول وبدأت الأزمات الطوابير أو أزمات طوابير الوقود علي محطات الوقود والناس بقت تقول ليه .. وكان كل المشكلة أن يأتي السيد وزير البترول ..ويقول عايزين فلوس ...عايز 1300 مليون دولار شهريا ..علشان نشتري الوقود اللازم ..طب وما أحنا لو كانت اجراءاتنا ماشية.. من غير توقف ..وفي اتفاقيات مع الشركات العاملة في هذا المجال كان ممكن اوي ان هذا المبلغ ينخفض بشكل كبير أو حتي ينتهي تماما".

وأشار الرئيس السيسي بالقول".. وأحنا بنتكلم مع الشركة الايطالية ما ننتج .. لما اكتشفت حقل الغاز "ظهر" ..فهم بيتكلموا علي 2020 / 2021 /22 ..وانا جيت اقعد معهم وقولتلهم انا عايز 2017 وهعمل لكم كل الأنتو عايزينه علشان ده .يتحقق....ليه.. لان أنا عايز اوفر 100 مليون دولار أو 180 مليون دولار شهريا نتيجة انتاج الغاز مبكر ...كل ما هننتج بسرعة الكمية ال انا محتاجه ...يبقي الأمور تبقي هتخفف العبء عليا في الصرف من الاحتياطي الموجود في البنك المركزي."

 

 

اشترك فى النشرة البريدية لتحصل على اهم الاخبار بمجرد نشرها

تابعنا على مواقع التواصل الاجتماعى

 

أعلانات

 

التالى حوادث مصرية - مصدر أمنى: لا شبهة جنائية فى وفاة مسجون داخل مستشفى أم المصريين